Uzsoki András

A vevő mindenek felett – Uzsoki Andrással beszélgettünk

Névjegy: UZSOKI Andrásuzsoki_andrás

Diplomáját a Budapesti Műszaki Egyetem Vegyészmérnöki Karán szerezte. Biológus vegyészmérnök.

Első munkahelyei a gyógynövények világába vitték: Gyógynövény Kutató, Budakalász, utána élelmiszeripari felhasználásra, elsősorban a húsiparnak fűszerkeveréket gyártó Bioaroma Kft. (az 1989-ben elsőként megalakuló kft-k egyike. A cég eladása után 1996-ban Botos Andorral megalapítják az UBM-et).

Ma az UBM igazgatóság, a szűk körű Board tagja.

A stratégiai- és a gazdasági ügyek (pénzügy-, banki források, tőzsde, jogi kérdések és innovatív megoldások) ahogy mondja, „előgondolkodója”.

UZSOKI Andrással FEHÉR Károly beszélgetett

 

  • UBM. A cég három betűje közül az első az Ön nevének a kezdőbetűje – Uzsoki. És a másik kettő?

– B, a cégalapító társam Botos Andor vezetéknevének kezdőbetűje. M, Merchants, kereskedőket jelent. Az első cég az UB Merchants kft.

  • Az UBM-et 1996-ban szójadara kereskedelemre alapították. Hogyan, milyen körülmények között, célokkal és indítékokkal?

Az indíték az állattenyésztés jelentős szójadara-igényének a korábbiaktól eltérő, új útvonalú kielégítése volt. Miközben az akkori importőrök alapvetően vasúti szállítással az Adria felől hozták be a szóját, mi – Andor korábbi munkatapasztalata alapján – Hollandiából uszállyal kezdtük el behozni a szójadarát – a régi útvonalnál akkoriban sokkal gazdaságosabban. Az Európai Unió önellátása szójából és szójadarából alig valamivel több, mint három százalék. A közösség, jelesen Magyarország importra szorul. Botos Andorral átgondoltuk, hogy ebbe a folyamatba lehet és megéri bekapcsolódni.

Van piac!

Ez a környezet indítékainkat, céljainkat és esélyeinket alapvetően meghatározta.

  • Sok mindent csinálhatsz, csak azt nem, amit mások – szól a marketing-pr jótanács. Az induló cégük egy sor új vásárlóbarát megoldással rukkolt elő.

Szállítmányaink a kevésbé követett Rotterdam-Amszterdam úton uszályokkal, vízi úton rendben érkeztek Bajára, Csepelre, onnan a felhasználási helyekre.

Mi a megszokottól „fordítva” működtünk: előre eladtuk, azután vettük meg a darát, tehát a beérkező termékünknek megvolt a piaca.

Az akkori export-import nagyvállalatok szinte utasításos hangnemben tárgyaltak, „lekezelték” a partnereiket.

Mi fizetési haladékot adtunk, ami addig lényegében ismeretlen volt. A vevő kintlevőségeinkre 1997-től az Euler Hermesnél szállítási hitelbiztosítást kötöttünk.

Mindezek alapja, hogy időközben egy régebb óta velünk dolgozó, sikeres svájci vállalkozó a kezdeti külső szállítói finanszírozás után a cégünkben 50%-os tulajdonostársunk lett.

A kiszolgálási kultúránk színvonalára, fejlesztésére, módszereire, ha úgy teszik eleganciájára a kezdetektől fokozottan figyeltünk.

Az élő, eleven napi, személyes kapcsolat, a potenciális és meglévő vevőink rendszeres látogatása megismerése és megértése a munkánk alapja.

Igyekeztünk rugalmas, újszerű ajánlatokat adni, igény szerinti fizetési konstrukciókkal. Ami ma már természetes, a forintos árazás, kezdetben még egyáltalán nem volt elterjedt, mi szinte elsőként kezdtük ezt el.

Az eredmény? Az UBM hosszú távú, ma is élő, eleven partnerbarát kapcsolati tőkéje.

  • Lassan egy negyed évszázad telt el az Uzsoki-Botos-Merchants cég alapítása óta. Milyennek látja a mai UBM-et?

Cégünk a korábbi és akkor is sikeres, családias, informális rendszeréből, mára modern irányítású, nagyüzem fejlődött. A vevők és dolgozók megnyerése vállalatpolitikánk alapvető törekvése és értéke.

A korábbi szójadara- és gabona kereskedelemhez felnőtt a takarmánygyártás. E három üzletág erős, egymást segítő szinergiája cégünk fő hajtóereje.

Az UBM az ipari keveréktakarmány-gyártás, a genetika fejlődése, a hús- és a tojástermelés növekedése, az egészséges táplálkozás szabta követelmények viharos változásai közepette, célszerűen és dinamikusan fejlődött, jutott el mai fejlettségi állapotáig.

A szakmai-szellemi hátterünk nemzetközi színvonalú. Gyáraink korszerű technikai- és technológiai alapjai, a laboratóriumunk európai- a több elemében világszínvonalú.

Beruházásaink növekvő dinamikája örvendetes tény, céljaink elérésének egyik alapja.

A romániai kerelőszentpáli új üzemünk és a szlovákiai Hernádcsányban hamarosan felújításra kerülő üzemvásárlásunk és a román, szlovák és szerb kereskedelmi jelenlétünk bizonyítják, hogy az UBM regionális nemzetközi szerepe – céljainknak megfelelően – egyre erősödik.

Az UBM legnagyobb erősségét az értékteremtő, kutató-fejlesztő, innovációs képességében látom. Időben felismertük és annak tudatában cselekszünk, hogy az innováció a legfontosabb versenyképességi tényező. Innovátoraink ötleteinek minél gyorsabb bevezetése és elterjesztése partnereink között áttörést hozó üzleti potenciál, profit-forrás.

Minden alapunk és esélyünk megvan rá, hogy Európa legrangosabb takarmánygyártó cégei közé emelkedjünk.

  • Stratégiai és gazdasági ügyek gazdája, „előgondolkodója”. Egyik sem halad viták nélkül.

A stratégiát – ahogy jelentése is sugallja – nem lehet, nem szabad naponta változtatni. A környezet elemzése, a vállalati filozófia, a célrendszer megfogalmazása, az erőforrások, a működési terület, a jól körülhatárolt felelősségi körök, controlling rendszer kiépítése stb. mind, mind hosszú távú elemző munkát követel.

Kereken egy éve a vállalati struktúránk újabb fejlesztési szakaszához értünk. A munka az érintettek és a szakértők bevonásával, folyamatos konzultációkkal jó ütemben halad. Fő célunk a hatékonyság optimalizálása.

A tőzsdei jelenlét is a stratégiai kérdéseink közé tartozik. Az újabb források bevonása, a kedvezőbb hitelfelvétel lehetősége, a piaci elismertség növekedése, a kapcsolati tőkénk bővülése és a mindezektől remélt további hatékonyságnövelés az UBM fejlődésének fontos eleme.

A stratégiai szó eredetileg a hadászatban, a háború megnyerésének művészetét jelentette. A mai változó világunk gazdasági életében van „harc” bőven.

Ami – kérdéséhez kapcsolódva – a vitát jelenti? Jó, hogy a stratégiaépítés közben vitázunk. Ez a fejlődés egyik mozgatója. Merünk vitatkozni, ellentmondani és főként javasolni, ötletelni. Igényeljük a vitát, mert lényeges dolgokat több oldalról is körül kell járni, és igazán jó döntések csak az ellentétes szempontok kereszttüzében születhetnek meg. A legrosszabb, amikor egy ötlet érdektelenségbe fullad. Az ellentmondás hiánya legtöbbször azt tükrözi, hogy nem foglalkoztak érdemben vele, akkor pedig nem vállalható lényegi döntés.

Stratégiai, vállalatfejlesztési kérdésekben is megfontoltan haladunk. Megtisztelő, hogy ennek az előremutató munkának részese lehetek.

  • A világ népesedése (2051-ig 10 milliárd ember) és nyomában az állatitermék-előállítás, valamint az ipari keveréktakarmány-gyártás dinamikusan növekszik (2018-ban 1,1 milliárd tonna, 430  milliárd dollár értékű keveréktakarmányt gyártottak). Egyre nagyobb kihívások kísérik a  takarmányipart. Ez a tendencia miként hathat az UBM stratégiájára?

Az előrejelzésekkel ugyan csínján kell bánni, ám az UBM ezzel együtt is – ahogy eddig – a várható tendenciákat, piaci igényeket figyelembe véve tervezi taktikáját és stratégiáját.

Minőség, gazdaságosság, költséghatékonyság, partnerbarát szolgáltatás az alap zsinórmértékünk.

A takarmányoknak – közvetve, az állatitermék termelésen keresztül – alapvetően hozzá kell járulniuk az élelmiszerek beltartalmi értékének gazdagításához, az egészséges táplálkozáshoz. Az alapanyag előállítás, a tárolás, a feldolgozás a takarmány összetevők kölcsönhatása, az antibiotikum-mentesség, a nyomon követhető minőség-ellenőrzés – hogy csak néhányat említsek a legfontosabbak közül – engedményt nem tűrő feladat az UBM 500 féle takarmányának előállításakor.

E szigorú követelmények érvényesülését végülis a piac minősíti, eredendően a fizetőképes kereslet határozza meg.

  • A genetikai forradalom, a géntechnológia – különösen a GMO miatt – gyakran kritizált fejlődése a véleménykülönbségek sorát hozza. Ön hogyan vélekedik erről a jövőt formáló kérdésről?

A genetikai forradalom, a GMO-mentesség sok összetevős, alapvetően fontos téma. A döntő szót – biztos vagyok benne – itt is a fogyasztó mondja ki: az a módszer, termék lesz sikeres, amit a vevő megszeret, amit meg tud és meg is akar fizetni. Mi a vevők igényeit kívánjuk figyelembe venni.

A világ fehérjeigénye tíz éven belül, akár 40 százalékkal is nőhet. Tendenciájában igaz ez Magyarországon is.

Országunk deklarálta és az Alaptörvényben rögzítette a GMO-mentességet, ami akár jelentős piaci előnyökkel is járhat, de ez a vetőmagtermesztésre vonatkozik.

A pillanatnyilag mindössze kereken 70 ezer hektár szójaterületről jó évben 180 ezer tonna termést takarítunk be.  Nagyon kevés. Az Európai Unióhoz hasonlóan Magyarország is importra szorul. Viszont a világ szójaelőállításának kereken 95 százalék génmódosított szójából származik.

A meghirdetett fehérjeprogramhoz az UBM szívesen és innovatívan kíván kapcsolódni. Ha valamelyik alternatív forrás ipari szinten is érdekes lesz fizetőképes felhasználói körben, mi igyekszünk úttörők lenni. Egyelőre az alternatív fehérjeforrások – az alga-, rovar-, a bakteriális úton előállított fehérje – szélesebb körű gyakorlati felhasználása még odébb van.

  • Mit csinál, amikor nem csinál semmit? Szabadidő-töltés, regenerálódás, hobby?

– Sokat, sokfélét olvasok. Régóta érdekel a spirituális világ. Szívesen olvasok spirituális és ezoterikus könyveket, számomra jól beilleszthetők a bennük foglalt gondolatok a mindennapi életembe. Érdekel a scifi és a fantasy, de a klasszikus regények is. Feleségemmel – aki craniosacralis terapeuta – szívesen járunk termálfürdőkbe.

  • Sport?

Ebben talán túlságosan is mértékletes vagyok. Újabban tajcsizom, ami egy regeneráló, egészségőrző keleti mozgásforma. Egymást követő, koncentrációval ellenőrzött mozdulat-gyakorlatsor. Különleges sportág. Azért még nagyon az elején tartok.

  • Ahogy a tajcsizók mondják: Páo csünli, köszönöm az interjút.

– Hszie hszie, viszontlátásra.