Varga Ákos • UBM takarmánykeverő üzem alapkőletétel

Varga Ákos – Interjú

„A SZERZŐDÉS KÖTELEZ, AZ ADOTT SZÓ MEGTART”

Névjegy:

VARGA Ákos agrármérnök, külkereskedelmi közgazdász. Gyermek korában nyarainak nagy részét az agronómus anyai nagybátyja körül töltötte. „Vonzott az agronómusélet és a mezőgazdaság” – emlékezik vissza. A Nagyváthy János Mezőgazdasági- és Növényvédelmi Szakközépiskolában érettségizett, 1986-ban. Egyéves katonai szolgálata után Keszthelyen az Agrártudományi Egyetem általános növénytermesztési szakán 1992-ben agrármérnök diplomát szerzett. Mivel a mezőgazdasági nagyüzemekben nem volt lehetőség elhelyezkedni, a vállalkozói pályát választotta. Az ott szerzett 5 éves gyakorlati, vezetői tapasztalatai alapján baráti hívásra, 1997. február 1-jén az egy évvel korábban alapított UB Merchants Kft-hez érkezett, kereskedelmi igazgatói munkakörbe. Időközben külkereskedelmi közgazdász másoddiplomát szerzett. Fél év után az egyik meghatározó tulajdonos. 2007 óta a magyar takarmányipar egyik legnagyobb, dinamikusan fejlődő, sikeres, innovatív nagyvállalat, az UBM első embere, ahol – szavai szerint – „cél a világszínvonal, mérce a vevők elégedettsége.” „Fő feladatom olyan környezetet építeni, ahol érdemes és megéri dolgozni, élni” – vallja.
3×25 év. Saját értékelése szerint ezek életének tudatosan épített, döntő szakaszai. Az első 25 év: „rácsodálkozás” a világra, tanulás, szakmai és általános művelődés, személyiségfejlődés, ismerkedés az élettel. A második 25 év: család-, cég-, kapcsolat- és egzisztenciaépítés. A harmadik 25 év: a tapasztalatok bővítése, átgondolása, értékelése, hasznosítása, továbbadása. Fiatalember. Lendülete töretlen, ám mégis a generációváltás, az utódlás kérdése is foglalkoztatja.

VARGA Ákossal, az UBM Csoport igazgatóságának elnökével FEHÉR Károly beszélgetett

  • Szakmai- baráti hívásra, több mint két évtizede, 1997-ben érkezett az UB Merchants Kft-be. Hogyan kezdődött?

– Az 1996-ban a Botos Andor és Uzsoki András alapította, száz százalékban magyar tulajdonú cég (nevük kezdőbetűje és a Merchants adja az UBM nevét) szójadara nagykereskedőjeként jelent meg a piacon. A kezdetek idején András a pénzügyeket, Andor elsősorban a szójabeszerzést és a határon túli logisztikát, magam a kereskedelmet, valamint a belső logisztika szervezését irányítottam. Pár év alatt a termékválasztékunk a gabona, a kukorica, kukorica-glutén, MCP, a halliszt a takarmányozási célú olaj, stb… kereskedésével bővült.

  • Az UBM tevékenysége három alappillérre, üzletágra épül. Mekkora a termelési kapacitásuk?

-Ma a 100 százalékban magyar tulajdonú UBM Csoport 3 fő üzletága a fehérje-, a gabonakereskedelem és a takarmány-üzletág. Évente több mint 1 millió tonna árut mozgatunk meg. A vállalatunk 1996-ban szójadara importőrként kezdte meg a tevékenységét, 2000-től hazánk legnagyobb takarmány alapú szójadara importőre, – a magyarországi import közel 30 %-át – szervezi, mind a mai napig. A gabonakereskedést 1998-ban kezdtük. Az éves gabona-olajosmag forgalmunk ma 800.000 tonna feletti és dinamikusan növekszik. Takarmányalapanyag-kereskedelemmel 2001-től foglalkozunk. Az UBM ma Magyarország legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedő cége és hazánk vezető takarmánygyártója. Üzemeink éves termelése több mint 400 ezer tonna kész táp, 12 ezer tonna premix. Emellett a takarmány üzletág 150 ezer tonna takarmány-alapanyaggal kereskedik külső piacok felé. A három alappillér-üzletág, megközelítőleg egyenlő arányban járul hozzá a cégcsoportunk eredményeihez, ami óriási stabilitást és biztonságot ad számunkra.

  • Sorra, rendre építették a nemzetközi, több elemükben világszínvonalú takarmánygyáraikat.

– A szentesi, csúcstechnológiával dolgozó, évi kétszázezer tonna takarmányt előállító üzem két magyar cég, a Hungerit Zrt. és az UBM Csoport tulajdonában termel. Szelestén, a dunántúli térségben épült modern, 100 százalékban UBM tulajdonú üzemünk, évente százötvenezer tonna takarmányt gyárt. Környén a védett szójaalapú Soypreme és a Hi Pro Full-Fat szója világszínvonalú termékeink készülnek. A szintén új beruházású környei premix üzemünkben évente tizenkétezer tonna terméket állítunk elő. Bugyi községben, a Hunland Csoport tulajdonában lévő, szintén újonnan épített takarmánykeverőt a Hunland Csoport és az UBM 50-50 százalékos tulajdonú All Feed Kft. üzemelteti.

  • A technikai, technológiai erőforrásuk a Romániában, Marosvásárhely közelében, Kerelőszentpálon  épülő takarmánygyártó üzemmel tovább bővül.

– 2017-ben tettük le az alapkövet és – látva az építkezés ütemét – 2019. év elejétől évente mintegy 250 ezer tonna takarmány gyártására lesz itt lehetőségünk. Külföldi érdekeltségeinket takarmánygyárak építésével és kereskedelmi leányvállalatok alapításával tovább szélesítjük.

  • Az eddigiekből is kitűnik – és ez nyilvánvaló – hogy sokszor kell döntenie. Kitől kapta élete legjobb tanácsát?

– UBM-es pályám kezdetén, több mint két évtizede betoppantam Szabó Lajoshoz, a Hód Agro vezetőjéhez – akit nem mellesleg 2017-ben az Év Agráremberévé (növénytermesztési kategória) választottak. Ismerkedtünk, szakmáztunk. Búcsúzáskor szinte a lelkemre kötötte: „látom, sokat dolgozol, járod az országot, építed a kapcsolataidat. Fiatal vagy, ez a dolgod, de eközben a családodra, a magánéletedre mindig jusson időd!” Ennél fontosabb, életre szóló bölcs tanácsot soha, senkitől nem kaptam. Eszerint igyekszem élni és ezt a felfogást sugallom munkatársaimnak is. Család, magánélet, barátok, közösség, belső értékek, tárgyak, munka, pénz. Az emberi személyiség területei. Közöttük kell az arányokat megtalálni.

  • Mi az az élmény, ami legmélyebben érintette, amire a legbüszkébb?

– Hogy közös összefogással, akarattal, emberi, erkölcsi, szakmai és bizalmi alapokon felépítettük az UBM Családot, ahol jó hangulatban dolgozunk. Szerencsés vagyok, mert sok olyan emberrel élek együtt, akikkel szóbeli megállapodás, szakmai, üzleti élmény és barátság köt össze. Nem vagyok kontroll mániás, lételemem a bizalom, de a dolgokat nem bízom a véletlenre. Olyan emberekkel veszem magam körbe, ahol ez kölcsönösen működik. Vagyis, csak azokkal megyek a sivatagba, akikre rábízhatom a kulacsot. A jó család igényli a jó értelemben vett rendet. Az UBM ma nyomon követhető, ellenőrizhető, számon kérhető, tehát felelősséggel vállalhatóan működik. A jó család közösen elfogadott értékek mentén él és felkarolja fiataljait. Mi ilyen elvek alapján építkezünk. Az UBM Családunk összehangolt működésének, az „egy nyelven” beszélésnek feltétele, hogy a munkatársak az összes rájuk tartozó információt megkapják. Igyekszem eljutni hozzájuk. El kell jutni hozzájuk. A kapcsolattartásban nem lehet és nem szabad időt spórolni.

  • Az UBM ma a honi agrárium dinamikusan fejlődő, elismert nagyvállalata. Mit emelne ki a cégépítés sikertörténetéből?

– A sokoldalú szellemi, szakmai, technológiai, piacépítési fejlődésünk hangsúlyozása mellett azt, hogy e „farkastörvényű” világban is sikerült megtartanunk az emberi-, partnerközpontú cégfilozófiánkat. Az alapértékek megtartásával, sőt fejlesztésével igyekszünk az alkalmazkodó, a lehetőségeivel számoló, gyors döntésekre képes, modern cégcsoportot építenünk. A teljesítményünk lépésről, lépésre halad. A saját megtermelt jövedelmünkből úgy és akkor fejlesztettünk, amikor termékeinknek felmértük, láttuk a piacát is. Nem vagyunk „mohók”. Mindez kétségkívül siker, csapatsiker!

  • A csapatsikert hangsúlyozza, de az első számú vezető szerepe mégiscsak meghatározó. Hogy kapcsolódik ez a kettő egymáshoz?

– Csapatban gondolkodom. Így sokkal több az információm és a döntés kockázata is kisebb. A feladatokat igyekszem személyekre szabni, átruházni, delegálni. Ezzel együtt a felelősök nagy döntési szabadságot is kapnak. A tudatosság, a tervszerűség mellett a magam és munkatársaim, megérzéseire, intuícióira az életből vett tapasztalatokra, ismeretekre, a környezetünk jelzéseire, s mindezek józan felhasználására törekszem. Tehát tervszerűség és megérzés – így együtt. Ezek alapján tudunk a jó felé fordulni, vagy helyzetbe kerülni, vagy megérezni a veszélyt, esélyt kovácsolni a szerencséből. Sietek hozzátenni, hogy csak az lehet szerencsés, aki sokat tesz érte. Összegezve: felismerés, időzítés, türelem, kitartás, a partner ismerete – a csapatsiker alapja.

  • Az igazgatóság közösen dönt, de – talán nem is ritkán – ez mégis Önre hárul.

– Ilyenkor vállalom a döntést, nem félek tőle.

  • A jó döntés alapja a széleskörű tájékozottság. Kitől, hogyan szerzi információit?

– Figyelem a piac minden rezdülését. A tendenciákkal, az előrejelzésekkel, az árak alakulásával, a történésekkel szinte együtt élek. Információkat kérek és kapok a kollégáimtól, a gyakorlati életben dolgozó szaktanácsadóinktól. Rendszeresen beszélgetek a partnereinkkel, a kereskedőkkel, a pénzügyi élet szereplőivel, a döntéshozókkal. Rajta tartom a szemem a konkurencia piaci mozgásain, fejlesztésein. Innováció alapú cégünk igénye szerint tájékozódom a világ szakmai, szellemi újdonságaiban.

  • Sikeres cég, sikeres vezető. Fontos Önnek a siker?

– Mindenkinek fontos. A siker energiákat felszínre hozó, motiváló erő. A siker titka, a „kézzelfogható”, önmagáért beszélő sikertermék. Ismerjük, meggyőződéssel ajánljuk az UBM termékeket. Hiszünk bennük. Ez vezet el a sikerhez.

  • Kudarc, kudarctűrő-képesség?

– Nem lehet mindig csak sikeresnek lenni, nem lehet mindig nyerni, bár akarni kell. A siker és a kudarc az üzleti- és a magánélet velejárója. A siker akár kényelmessé is tehet. Törekszem a legtöbbet megtenni a sikerért, ám ha mindezek ellenére sem jön össze, akkor nem élem meg kudarcként. Kudarc akkor van, ha utólag rájön az ember, hogy nem tett meg mindent a sikerért, és ezért vallott kudarcot. A baj ott kezdődik, amikor valaki eleve fél a kudarctól. Ez sokszor felelősség-elhárítással jár, rontja a teljesítményt.

  • Mi az, amit különösen becsül munkatársaiban, amit – feltehetően – meg is követel?

– Egyenesség, őszinteség. Szakmai műveltség. Akaraterő. Ötletesség. Partner-központúság. Sportszerű keménység.

  • Mi az, amit nem visel el, nem tolerál?

– A hazugságot. A jellemtelenséget.

  • A munkatársak serkentése, motiválása hajtóerő. Melyek ezek az UBM-nél?

– Piacképes bér, bónuszrendszer. Az egyéni fejlődés lehetőségei (tanulás, képzés). Kiszámítható, ígéretes UBM jövőkép. Alkotó, serkentő munkahelyi légkör. Személyes jó példák. A kimagasló teljesítményekért, az okos kezdeményezésekért, gondolatokért járó, jó időben, főleg nyilvánosság előtt mondott dicsérő szavak serkentő, lelkesítő erejét sokszor tapasztalom. Kulcsszó: a kölcsönös bizalom.

  • Öntől származik: „A szerződés kötelez – az adott szó megtart”. Lényeget láttató cégfilozófia. Mit fűzne hozzá?

– Elsősorban azt, hogy az ígéret megtartása kötelező. Akkor is, ha időközben – akár a mi, akár a partnerünk számára – változtak a körülmények. Az adott szó minden írásbeliség felett, mellett érvényes, megtartó erő. A felelőtlen ígérgetés a gyengeség jele.

  • Ilyen életvitelhez rengeteg energia kell. Hogyan tartja magát mozgásban, karban. Mit tesz, ha már túl nagy a pörgés?

– Lekopogom: szerencsés optimista, stressztűrő alkat vagyok. Hiszek a prevenciós életmódban (étkezés). Sportolok, futok és sokat sétálok.

  • Fiatalember. Élete harmadik 25 évének legelején tart. Mégis: sokak meglepetésére az  utódlás, ha úgy tetszik a generációváltás mellett döntött. Ez az alapvetően fontos kérdés – a tapasztalatok szerint – a gondok sorát veti fel.  A kérdések kérdése, hogy „milyen legyen az utódom” Sokan a saját klónjukat keresik. Ön a tulajdonos menedzsmenttel megbeszélte, egyeztette és ennek alapján terjesztette elő  utódlási stratégiáját.

– Az utódlási javaslat, döntés azért is fontos, felelősségteljes, mert az UBM jövőjéről is szól. Megnyugtató, hogy az igazgatóság elfogadta, egyhangúlag támogatta javaslatomat: Horváth Péter, az igazgatóság tagja 2018. márciusától az UBM Csoport operatív vezérigazgatója. Jó szívvel ajánlottam. 17 éves kora óta ismerem. 45 éves. Tehetséges ember. Megdolgozott ezért az újabb elismerésért.
Két diplomája van, mérnök-közgazdász, erdőmérnök. Harmadik diplomája megszerzése előtt áll. Az Elite Programban, a Businnes Schoolban képzi magát. A gyakorlati üzleti menedzsment nemzetközi színvonalú ismereteit sajátítja el (nemzetközi stratégia, marketing, innováció, cégértékelés, vállalatvezetés). Nem a klónomat kerestem, hanem azt az embert, akinek kötődése az UBM-hez példaértékű és aki, hitem szerint a gyorsulva változó világ kihívásaira a legjobb válaszokat fogja adni. Elkötelezett, modern gondolkodású ember. Péter 1999. óta dolgozik az UBM-nél. A vállalatunk működését ismeri, kapcsolatrendszere, felkészültsége, a munkatársak és a partnerek tisztelete, empátia-képessége munkájának biztos alapja lesz. Bízom benne, hogy a menedzsment egyhangú döntésével jól választott.

  • Ön változatlanul az UBM Igazgatóságának elnöke, az első embere. Hogyan tovább?

– Igénye szerint – úgymond – teljes mellszélességgel támogatom, tapasztalataimmal segítem az operatív ügyeket intéző vezérigazgatót. Ez nyilvánvaló, hiszen céljaink közösek! Magam a stratégiai döntésekben, a professzionális lépések kijelölésében, az UBM értékek továbbvitelében, gazdagításában az igazgatóság kitűnő tagjaival, barátaimmal továbbra is együtt gondolkodom. Szeretnék több energiát fektetni a fejlesztések megvalósításába, annak érdekében, hogy az UBM Közép-Kelet Európa meghatározó agráripari nagyvállalata legyen. Kapcsolatépítés, kiemelt tárgyalások a pénzügyi intézetekkel, a döntéshozókkal – megannyi felelősségteljes, szívesen vállalt munkát jelent számomra. Az operatív munkából felszabadult időmet szeretném a kollégáimmal, és a régi üzletfeleimmel való kötetlen, baráti beszélgetésekre fordítani.

  • A Mexikóvárosban rendezett Közgazdász Konferencián Mario Vargas Llosa mondta: „nem az a  siker, ha megtapsolnak, amikor színre lépsz, hanem, ha hiányodat érzik, amikor távozol.” Ön nem távozik, tovább dolgozik az UBM-ért. Mégis – egyetért az idézettel?

– Elgondolkoztat. Élettapasztalattal teli, igaz, bölcs mondás.